Filmen

Steg för livet

Det går att hjälpa någon som tänker på att avsluta sitt liv. Det vet 18-åriga Moa och många vid hennes sida. Se filmen där personer med erfarenhet av självmordstankar berättar om vad som kan hjälpa. Hjälp oss sprida budskapet genom att dela filmen på Facebook! Filmen belönades med pris för bästa rörliga hantverk på Swedish Content Awards 2017.

 

Manus och regi: Paul Jerndal

Filmen är producerad av contentbyrån OTW på uppdrag av Västra Götalandsregionen och Suicidprevention i Väst.

Låten Alive är filmens ledmotiv och är skriven o framförd av popduon Falcor. lyssna på spotify

Prisbelönt regissör ligger bakom filmen Steg för Livet

Hans uppgift har varit att skapa en gripande kampanjfilm som helst ska få hela Sverige att ta sig till sajten stegforlivet.se där fyra steg för att rädda liv presenteras. Paul Jerndal är regissören och manusförfattaren som som tagit utmaningen på största allvar.

Det är ett enormt förtroende som självklart mycket hedrande. Ämnet berör mig starkt och jag hoppas att filmen ska väcka känslor som hjälper oss att stanna upp, reflektera och att faktiskt förstå att vi kan hjälpa våra medmänniskor att må bättre, säger Paul Jerndal.

Det är inte första gången Paul, som också är Creative Director på OTW Film o TV gör en film om psykisk ohälsa. Hans film Indigo, som vunnit över 20 internationella priser med Cecilia Forss i huvudrollen, tangerar samma ämne och var fundamentet i den uppmärksammade kampanjen #otillräcklig som gjordes ihop med Aftonbladet för att öka öppenheten kring psykisk ohälsa.

-När jag varit runt på internationella filmfestivaler med Indigo, så har jag slagits av hur oerhört brett det här ämnet är, och hur viktigt det är att hela tiden uppmuntra människor att prata om hur de mår med varandra. Att en människa tar livet av sig var 40:e sekund i världen är också ett tydligt bevis på att sådana här filmer behövs överallt, så det var självklart för mig att tacka ja till att försöka göra den här filmen på ett klokt och respektfullt sätt.

För att förstå och sätta sig in i hur det är att leva med självmordstankar har Paul intervjuat en rad människor som genomfört självmordsförsök och särskilt blev hans samtal och möte med filmens huvudperson viktigt för skapandet av manus.

– Filmen drivs av 18-åriga Moas röst och berättelse som jag tycker är väldigt gripande. Sen får vi ta del av fem olika livsöden som på ytan ser ganska harmoniska ut men så kastas vi in i huvudet på dem och där är deras upplevelse nåt helt annat. Jag vill att tittaren ska ska få känna lite av den känsla människor med självmordstankar kan känna och då blev ett läskigt nästa surrealistisk rum lösningen. En metafor för en stark känsla av instängdhet och hopplöshet.

Kampanjen och filmen riktar sig inte i första hand till den som är suicidal utan istället till människorna runt omkring personen. På kampanjsajten utbildas människor i hur de kan hjälpa sina medmänniskor som mår dåligt att hitta en annan väg än självmord. Filmen ska väcka intresse i frågan och attrahera människor att hitta till sajten. Contentbyrån OTW producerar filmen pro bono för organisationen Suicidprevention i Väst och Västra Götalandsregionen

– Det har varit en superteamwork. Vi är verkligen många som hjälpts åt att göra det här. Tack vare det enorma engagemang från kollegorna på OTW, våra samarbetspartners och självklart de bästa filmarbetarna i branschen tycker jag att vi nu landat i en film som direkt känns i magen.